Blog bezoek ISPO Munich 2019

 

Het is best uitdagend om een bezoek aan 's werelds grootste vakbeurs voor de sport samen te vatten in enkele alinea's. En toch zijn er een paar aspecten die er dit jaar uitsprongen, en die willen wij graag met jou delen.

 
Sustainability


Dit onderwerp is niet meer weg te denken van de ISPO en kwam op diverse manieren terug. Wij zagen steeds meer stands hierop inspelen, bijvoorbeeld door aan te tonen hoe zij in de productie van textiel gebruik maken van gerecyclede materialen.

Vanuit de beursorganisatie waren er ook diverse exposities gewijd aan dit thema, bijvoorbeeld op de "Brands for Goods" expositie, waar merken een podium kregen die iets terug geven aan de samenleving. Ook werden hier de verschillende keurmerken uitgelegd.

 

Img 0686  Img 0683

 

E-Sports


In de nieuwe hal C6 werd er volop ingespeeld op het thema digitaal. Naast de bekende ISPO Academy met lezingen over slim ondernemerschap in het digitale tijdperk, was er voor het eerst de e-sports arena.

Hier werden demonstraties gegeven en zag je op tal van manieren hoe gamen ook steeds vaker sporten wordt. Een mooie ontwikkeling! En toch lijken het zeker nu nog twee aparte werelden, wij zijn benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt en hoe dit wordt opgepakt door de sportretail.

Een eerste stap wordt in Duitsland gezet door Globetrotter: de op de beurs getoonde Hologate VR multiplayer (zie foto rechts onder) wordt in het filiaal in München in gebruik genomen. Klanten kunnen daarmee een virtueel sneeuwbalgevecht houden.

 

Img 0650 Hologate Knipsel

 

ISPO Brand new


Dit is hét platform voor start-ups, inspirerend en zeer divers. Voor ons sprongen er  twee innovaties uit, namelijk:

Original+: een Oostenrijks bedrijf dat direct-to-consumer een ski op maat maakt, en dat voor nog geen € 1.000 consumentenverkoopprijs.

Bluebird Mountain heeft de Powder Bee ontwikkeld, een lawine pieper in een drone die in een lawineveld op zoek gaat naar het pieper-signaal van een vermist persoon. Dat spaart tijd en energie en kan resulteren in een snellere berging van de vermiste persoon.

 

 Brandnewgewinner Powder Bee

 

Outdoor & Ski hallen druk bezocht


De beurs is enorm divers, en toch valt op dat de hallen voor outdoor en ski het drukst bezocht zijn. Hiervoor zien wij twee verklaringen: enerzijds is de bezoekersdoelgroep voor deze sporten groot en anderzijds zorgt de timing van de beurs voor veel publiek in de segmenten ski & outdoor hardwaren. Hier waren de bezoekers volop bezig met de nieuwe producten.

Op de stands van enkele kledingmerken daarentegen lag de nadruk vooral op image en branding. Dit is waarschijnlijk ook een gevolg van de datum van de beurs. Bij sommige stands zag je in ieder geval indrukwekkende licht- en beeldshows en leek de presentatie van de nieuwe collectie van ondergeschikt belang.